Autorijders twijfelen nogal eens of ze overstappen van rijden op fossiele brandstof naar elektrisch rijden. Een bekend obstakel is de range, de afstand die je kunt afleggen op een volle accu.
Niemand wil stranden met een lege batterij. Dus een lekker ruime actieradius is fijn, en juist op dat punt scoort elektrische autopionier Tesla zeer goed.
Zelfs nu bekende automakers zich ook storten op de markt voor elektrisch rijden, weet Tesla zijn voorsprong te houden. BMW, General Motors en Jaguar presteren nog niet zoals Tesla presteert.
Amerikaanse autofanaten van consultancyfirma Munro & Associates haalden elektrische een aantal auto’s uit elkaar. Ze keken naar het accupakket en de aandrijflijn van Tesla’s Model 3, de Chevrolet Bolt EV, Nissan Leaf, BMW i3, en Jaguar I-Pace.
Ze ontdekten vier dingen die Tesla vóór heeft op concurrenten.
1. Focus op alleen elektrisch rijden betaalt zich uit
Tesla is pas sinds 2003 actief. Andere automakers hebben veel meer ervaring in het bouwen van auto's, zou je zeggen. Maar een volledige focus op elektrische voertuigen blijkt voordeel te bieden bij het maximaliseren van de prestaties.
De traditionele autofabrikanten hebben de neiging om bij het ontwerpen van nieuwe auto's bestaande onderdelen te gebruiken, aldus Sandy Munro. Hij is de ceo van het productieadviesbureau Munro & Associates. Bestaande platforms of onderdelen gebruiken kán de kosten drukken, maar als het nieuwe model niet vergelijkbaar is met oudere modellen, kan het ook averechts werken.
Als je een radicaal andere auto ontwerpt, is putten uit de bak van bestaande onderdelen het ergste wat je kunt doen als ontwerper, denkt Munro.
Sommige autofabrikanten, zoals Audi en Mercedes-Benz, hebben voor nieuwe elektrische auto's platforms gebruikt die oorspronkelijk werden gebruikt voor auto's met benzinemotoren.
Mark Ellis, consultant bij Munro & Associates, zegt dat één van de grote voordelen van Tesla's Model 3 is dat het voertuig echt is ontworpen als elektrische auto. "Musk ontwierp elk aspect van die auto om zo efficiënt mogelijk te zijn."
2. Ontwerp van accu-pakket
Munro & Associates heeft het accupakket en de aandrijflijn van de Model 3 uit elkaar gehaald en onderzocht en vergeleken met accupakketten van concurrenten. De Tesla Model 3 heeft het beste accu-ontwerp van de elektrische voertuigen dat hij heeft onderzocht, stelt Ellis.
De plaatsing van de batterijcellen ten opzichte van de stroomafnemers is erg goed en de onderdelen in het accupakket zitten stevig aan elkaar, wat trillingen vermindert.
3. Chemie van accu pakket
De batterijcellen van Tesla hebben een hogere energiedichtheid dan die van andere automakers vanwege hun superieure chemische samenstelling, aldus Ellis. Tesla laat ze maken door Panasonic.
4. Efficiënte motoren
De Tesla Model 3 profiteert ook van een motor die een gunstige verhouding heeft tussen het gewicht en de hoeveelheid vermogen die hij kan produceren. De motor is opvallend efficiënt en alleen de Jaguar I-Pace komt in de buurt, stelt Munro & Associates. De onderzoeksfirma was ook onder de indruk van de lagers van de vering van de Model 3, die een positieve invloed kunnen hebben op het bereik.
Tien jaar nadat Tesla zijn eerste auto introduceerde, de Roadster, zijn sommige concurrenten nog steeds niet in staat om de range van die Tesla te evenaren. De Roadster kon volledig opgeladen bijna 400 kilometer afleggen. Inmiddels is Tesla al verder. De Model 3 kan al meer dan 500 kilometer afleggen op een volle accu.
Genoeg twijfels over Tesla, maar range is nog superieur
Tesla-critici kunnen de toegenomen concurrentie door gevestigde autofabrikanten aanvoeren als bedreigingen voor Tesla.Hoe blijft Tesla Volkswagen, General Motors en Mercedes-Benz vóór. Wie weer kunnen ze Tesla overweldigen met superieure techniek, productie en service.
Analisten zijn ook wel sceptisch over Tesla's vermogen om consistente winsten te genereren en de wisselvallige productie- en serviceactiviteiten te stabiliseren. De onderneming houdt voorlopig een belangrijk voordeel op technische gebied: het maximaliseren van de afstand die een voertuig zonder op te laden.